INDEPENDENCE DAY

the Truth, the Stories and Aileen Wuornos

Urpremiär 23 augusti 2018

 

23, 24 och 25 augusti kl.19:00 på Turteatern, Stockholm

För att boka gästspel kontakta:

ninajeppsson@hotmail.com, tel: 0736-440745

Om föreställningen (in English below):

INDEPENDENCE DAY är en rasande och poetisk föreställning som upplöser, förgör och frigör teatern och musiken, kronologin och de linjära berättelserna, låter världen veckla ut sig genom att noggrant klippa sönder utan att på nytt sätta samman den igen.

9 oktober 2002: Aileen Wuornos sista ord innan avrättningen: I'd just like to say I'm sailing with the Rock, and I'll be back like Independence Day, with Jesus, June 6. Just like the movie, big mother ship and all. I'll be back.


6 juni 2018: Vi tar en paus i repetitionerna på Turteatern och går ut på torget i Kärrtorp. Nationaldagsfirande. Fullt med folk och glada aktiviteter. Vi tar en bild med en kanin. Kaninen och Nina kramas. Vi går tillbaka in och fortsätter repetera.


4 juli 1990: Det går ut en varning till alla vita medelålders business-looking män som färdas ensamma på motorvägarna i Florida. Sju män har hittats döda, nakna och brutalt mördade i skogarna längs Highway I-75. It’s a serial killer with a feminine twist. Aileen, en fattig hemlös liftande hora grips för morden. Hon döms till döden. Sex gånger.


A raped woman got executed. And was used for books and movies and shit!

Berättelserna. Frågorna. Otaliga dokumentärer, böcker och spelfilmer har gjorts om Aileen. Den mest kända den Oscarbelönade filmen Monster. Vad är det vi vill veta?

Put a big question mark on your film.


Vi börjar i Ninas fascination för Aileen. Identifikationen. Ett starkt tryck mot den egna huden. Sonic Pressure. Kanske handlar det om raseriet? Kanske en idoldyrkan? Lusten att personifiera den lesbiska hämnande horan. Men också något skörare, ett uppriktigt försök att närma sig Aileen.


Vi fortsätter med ett sökande efter sanningen. Inte svaret på frågan Did she kill those men in self defence or in cold blood? Inte ett försök att bli trovärdig och igenkännbar. Aileen verkar aldrig kunna bli trovärdig. Kanske var det därför ingen kunde höra vad hon sa? Sonic pressure. Kanske är sanningen alltid något vi inte kan känna igen...


I know you guys, you pretape and you clip and stuff...


Vi börjar klippa sönder. Filmerna, intervjuerna, våra egna samtal. Fysikerna har kommit fram till att i verklighetens minsta beståndsdelar är det redan på två sätt samtidigt. Minst. Beroende på hur vi betraktar. Beroende på vilka frågor vi ställer. Vi är på jakt efter platsen mellan, bortom orden. Tystnaden, gränsen till vad vi inte vill veta. Att öppna oss för världen istället för att konsumera världen.


Yeah thanks a lot! 2019 a rock is supposed to hit you anyhow. You’re all gonna get nucked!

 Konstnärligt koncept och på scen:

Nina Jeppsson och Kent Olofsson

Nina Jeppsson: text, regi, scenografi och skådespeleri

Kent Olofsson: musik, ljudscenografi och musiker

Cihangir Gültekin: scenografi

Jörgen Dahlqvist: ljus och video

Independence Day produceras av Off Highway

i samarbete med Turteatern och Teatr Weimar. 

 

Med stöd av Kulturrådet.

Nina Jeppsson är skådespelare och scenkonstnär. Utbildad på skådespelarprogrammet, Stockholm dramatiska högskola. Hon har arbetat som skådespelare på bl. a Göteborgs Stadsteater, Riksteatern och ung scen/öst. Grundare av scenkonstföreningen Off Highway, det queer-feministiska performance-kollektivet TIR och aktionsteatern Jordbro Stadsteater – en manifestation för det gemensamma och en aktion mot privatiseringar och gentrifiering. Har skrivit/skapat ett flertal scenkonstverk, däribland Att öva på våldtäkt, VI ÄR SKIT – Stoppa rivningen av Jordbro Kulturhus! och TIR vs. Män som grupp – fall på knä käraste och kyss jorden. Flera verk har visats internationellt i Turkiet, Portugal, Marocko, Danmark och på Kuba.

 

Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion, han har komponerat närmare 200 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang: orkester, kammarmusik, elektroakustiskt, vokalt, rockmusik och samarbeten med konstnärer inom olika områden. Hans musik är flitigt framförd, även internationellt och han har tilldelats en rad prestigefyllda kompositionspriser. Hans arbete de senaste åren har varit fokuserat på experimentella musikdramatiska verk och han samarbetar med den uppmärksammade teatergruppen Teatr Weimar. Deras föreställningar har fått stor uppmärksamhet också internationellt med föreställningar som Hamlet II: Exit Ghost, A Language at War and Arrival Cities: Hanoi, den sistnämnda för vietnamesiska instrument, kammarensemble, video och elektronik.

Aileen Wuornos (1956-2002)

Nina Jeppsson och Cihangir Gültekin, scenografibygge juli 2018

Information about the performance in English:

INDEPENDENCE DAY is a furious and poetic performance that dissolves, destroys and liberates the theatre and the music, the chronology and the linear narratives, letting the world unfold by carefully cutting it apart without putting it together again.

 

October 9, 2002: Aileen Wuornos’s last words before her execution: I'd just like to say I'm sailing with the Rock, and I'll be back like Independence Day, with Jesus, June 6. Just like the movie, big mother ship and all. I'll be back.


June 6, 2018: A break from rehearsals at Turteatern in Stockholm. We go to the square outside. Swedish National Day celebrations. Lots of people and joyfull activities. A rabbit comes along and hugs Nina. We take a picture and go back into the theatre.

 

July 4, 1990: A warning goes out to all white middle-aged, business‐looking men traveling alone on the highways of Florida. Seven men have been found dead, naked and brutally murdered in the woods along Highway I-75. It’s a serial killer with a feminine twist. Aileen, a poor homeless hitchhiking hooker, is arrested for the murders. She is convicted to death. Six times.

 

A raped woman got executed. And was used for books and movies and shit.

 

Countless documentaries, books and movies have been made on "The True Story of Aileen Wuornos". The most famous one the Oscar-winning movie Monster. What is it that we want to know?

 

Put a big question mark on your film.

 

We start with Nina’s fascination for Aileen. Is it an identification? An idolization? A desire to personalize the lesbian avenging whore? Does it have to do with rage? A strong pressure against the skin. Sonic Pressure. Or is it really something more fragile, an honest attempt to get closer to Aileen?

 

We are searching for the truth. Not the answer to the question Did she kill those men in self defense or in cold blood? Not an attempt to be identifiable or trustworthy. It seems Aileen could never become trustworthy. Sonic Pressure. Maybe the truth is always something we cannot recognize?

 

I know you guys, you pre‐tape and you clip and stuff...

 

Then we begin to cut up. The movies, the interviews, our own questions and conversations. Physicists have concluded that, even in the smallest particles, reality is many things at the same time. In INDEPENDENCE DAY we are searching for the place beyond words. We are searching the silences and the boundaries to what we do not want to know. We are trying to open ourselves to the world instead of consuming the world.

 

Yeah thanks a lot! 2019 a rock is supposed to hit you anyhow. You’re all gonna get nuked!

 

Concept, creation and performance: Nina Jeppsson and Kent Olofsson

 

Nina Jeppsson: Text, set design, directing and acting
Kent Olofsson: Music, sonic scenography and musician
Cihangir Gültekin: Set design
Jörgen Dahlqvist: Light and video design

 

INDEPENDENCE DAY is an Off Highway production in collaboration with Teatr
Weimar and Turteatern.

 

With support from the Swedish Arts Council.